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> 03.06.2006 Carl Craig (Planet E) Worldtour @ Flex, Flex, Wien
Kalendereintrag

Carl Craig (Planet E) Worldtour @ Flex/W (öffentliches Ereignis)

Datum des Ereignisses: 3. 6. 2006 (Einmaliges Ereignis)
Carl Craig (Planet E) Worldtour @ Flex
LineUP Carl Craig (Planet E Communication Detroit/Mi USA) plays a 4 hours set!!!
DJ + LIVE: Patrick Pulsinger (Cheap Records)
Chris Esycho (Can`t mix - won`t mix/Play FM)
Gerwin Kante

Visuals: 4youreye
Specials/Infos - Gewinnspiel (siehe unten)
- Beginn: 23:00
- Vorverkaufsstelle: JugendInfo Wien (1799)
Entry €10.- bis Mitternacht / €13.- danach / VVK €10.-
Styles
Location Flex
U2 - U4 Schottenring Donaukanal, Abgang Augartenbrücke
1010 Wien
Distance um die Entfernung zu berechnen bitte Postleitzahl in deinem Profil eingeben
Routenplaner Größere Kartenansicht/Routenplaner
Flyer
sonstiges Gewinnspiel:

2 x 2 Karten


Die Veröffentlichungen von Carl Craig mit Worten zu fassen stellt eine spezielle Herausforderung dar. Wie kaum ein zweiter Produzent aus Detroit verkörpert Craig den futuristischen Geist, der Techno seit seiner Geburt zu verkörpern sucht. Carl Craigs Tracks lassen eine beispiellose kreative Kunstfertigkeit gepaart mit einer stilistischen Vielfalt aus sich sprechen, die sie weit über die Elektronik-Szene hinaus zum Bezugspunkt für Musiker der unterschiedlichsten Coleur machen. Es ist diese künstlerische Brillanz Carl Craigs, die es rechtfertigt sich seinem Schaffen mit Superlativen anzunähern, mache gar dazu bewegt ihn in den Rang eines Genies zu erheben.


Sein erstes wirkliches Album "More Songs About Food & Revolutionary Art" umweht schon kurz nach der Veröffentlichung 1997 die Aura eines musikalischen Vermächtnisses. Zeit und Raum verlieren hier als Orientierung verheißende Koordinaten an Wichtigkeit und machen einer zeitlosen Schönheit Platz, die irgendwo zwischen Himmel und Erde schwebt. Craig selbst misst den traumhaften Songs der Platte, unter ihnen Perlen der elektronischen Musik wie das romantisch entrückte "Dreamland" oder das epische "At Les", einen außergewöhnlichen Stellenwert in seinem Schaffen zu: "Everything on this record I just love to death. This is my ultimate album."

Zunächst deutet bei Carl Craig, der am 22. Mai 1969 in Detroit zur Welt kommt, wenig auf eine Musikerkarriere hin. Er besucht die Cooley High Scholl und spielt auf der Gitarre seine Lieblingstracks von Led Zeppelin, Prince und The Smiths nach, wie tausende andere Teenager auch. Gleichzeitig hört er die frühen Human League und findet am unterkühlten Sound von Kraftwerk gefallen. Als Mitte der 80er Jahre die erste Generation von Musikern in Detroit mit Synthesizern experimentiert folgt Craig den 'Belleville Three', Juan Atkins, Derrick May und Kevin Saunderson auf deren visionärer Reise ins noch weitgehend unerforschte Technoland.

In seinem Zimmer hört er Derrick Mays Radioshow auf WJLB, findet Gefallen an der aufkeimenden Clubkultur und komponiert auf seinem ersten Equipement, einem Synthesizer plus Sequencer, eigene Tracks; alle samt ohne Beats, da sich Craig keine Drummachine leisten kann. Am College, wo der 17-jährige Craig inzwischen elektronische Musik studiert, trifft er einen Freund von May und drückt ihm ein Tape mit seinen Tracks in die Hand. Derrick May, überwältigt von Craigs hypnotisch groovendem Track "Neurotic Behavior", lädt er ihn in sein Metroplex Studio ein, wo die beiden den Track neu aufnehmen; dieses Mal mit von May programierten Drumsounds. Der Grundstein für eine langjährige, künstlerisch äußerst fruchtbare, Freundschaft ist gelegt.

1989 hat das Acid-House-Fieber die Ohren der Europäer für Computersounds geöffnet. Derrick Mays Rhythm Is Rhythm gehört neben Kevin Saundersons Inner City zu den populärsten Acts aus Detroit. May beeindruckt von Craigs musikalischem Genius nimmt ihn mit auf eine Tournee durch Großbritannien. Währenddessen nehmen die beiden Mays Klassiker "Strings Of Life" und die Single "The Beginning" neu auf. Im selben Jahr debütiert Craig unter dem Pseudonym Psyche mit der EP "Crackdown" auf Mays Transmat Records und veröffentlicht als BFC die 12" "Galaxy". Im darauffolgeden Jahr gründet er mit Damon Booker das Label Retroactive, wo er unter seinem Namen ("No More Words"), als BFC ("The Theory") und als Paperclip People ("Oscillator") releast, bevor Retroactive aufgrund von Streitigkeiten zwischen Craig und Booker 1991 eingestellt wird.

Kurz darauf bringt Craig mit Planet E Communications sein eigenes Label an den Start, auf dem bis heute der Großteil seiner Tracks erscheint. 69, ein weiteres von Craigs Projekten, gibt mit "4 Jazz Funk Classics" den Startschuss für das neue Label. Craig entfernt sich mit gebrochenen Beats und mächitgen Basslines von den deutlich flächigeren Releases zuvor, deren charakteristische String-Arrangements hier kaum eine Rolle spielen. 1992 bereiten die Breaks von Innerzone Orchestras "Bug In The Bassbin" den Weg für Breakbeat und Drum 'n' Bass. Jeder Kategorisierung entschlüpfend lässt Craig zwei Jahre später mit dem fulminanten zehn Minuten-Remix von Tori Amos "God" aufhorchen, der zu den definitorischen Nullpunkten der Remix-Kultur zählt und ihm kurz darauf einen Vertrag mit Warner Brothers einbringt.

Die Zusammenarbeit erfüllt aber nicht die Erwartungen von Carl Craig und so kommt 1995 mit Landcruising zwar sein erstes Soloalbum auf den Markt. Die meisten von Craigs Lieblingstracks finden sich jedoch nicht auf dem Album, da er die Rechte an ihnen behalten möchte. So darf "More Songs About Food & Revolutionary Art" als das eigentliche Debüt gelten, lässt man die Longplayer "The Secret Tapes Of Dr. Eich", eine Compilation seiner Paperclip People Arbeiten und 69s "Sound Of Music", ebenfalls eine Zusammenstellung älterer 12es, sowie das Mixalbum "DJ-Kicks", außer acht. "More Songs About Food & Revolutionary Art" erscheint 1997 auf Planet E, nachdem der Vertrag mit Warner Music Geschichte ist.

Auf "More Songs About Food & Revolutionary Art" kommt Carl Craig seiner Maxime Technik und Schönheit zu verbinden am nächsten. "What I'm trying to do is similar to what Miles Davis did back in the late 60s and early 70s, where it just had a feel that was timeless. But it also integrated aspects of modern technology at the same time. My whole outlook isn't to make a pop record.", bekennt Craig und benennt das Ziel seiner künstlerischen Arbeit: "To make a classic, timeless piece of music that I can pick up in 30 years and still be proud of." Tracks wie "Butterfly", "At Les" oder "Dreamland" untermauern den Anspruch von Craig eindrücklich und machen die Platte schon kurz nach ihrer Veröffentlichung zur vielleicht wichtigsten Techno-Scheibe aller Zeiten.

In der Folge erscheinen einige Mix- und Compilationalben, doch ist es vor allem Craigs Projekt Innerzone Orchestra, das nicht nur in der Technoszene für Aufsehen sorgt. Angesiedelt im Niemandsland zwischen Jazz, Klassik und elektronischer Musik im weitesten Sinne, versteht sich das Innerzone Orchestra als futuristischer Talentpool. Neben Craig komplettieren Plastikman aka Richie Hawtin, Mudd Puppy Bassist Paul Randolph, Jazz Pianist Craig Taborn, Francisco Mora, Ex-Drummer des Sun Ra Orchestra, und der junge Detroiter Produzent Matt Chicoine das Line-Up. Auf dem 2000 erschienen Album "Programmed" nimmt sich alter Hits wie "Galaxy" und "At Les" an, die in akustisch experimentellen Jazzgewand nichts vo ihrer Magie verloren haben und präsentiert gleichzeitig neue Kompositionen.




Jedes Wochenende lädt der Londoner Club Fabric die weltweit besten Plattendreher aus Techno, House, Drum'n'Bass, Electro und sämtlichen artverwandten Spielarten ein. Immer wieder werden die Auftritte mitgeschnitten und erscheinen dann als "Fabric Live"-Mixe. Daneben schicken die britischen Clubmacher ihre prominenten Bookings auch mit einem Stoß Schallplatten ins Studio. Die aufgezeichneten Sets firmieren schließlich unter dem schlichten Name des Clubs: "Fabric".

Für die 25. Folge hat niemand geringeres als Detroit-Legende Carl Craig seine aktuellen Lieblingstunes auf die Plattenspieler gelegt. Eine würdige Jubiläumsausgabe, soviel ist schon gewiss, bevor der erste erste Bassdrum-Kick den Takt vorgibt. Schließlich gilt Craig nicht zu Unrecht als einer der besten DJs auf dem Globus. Darüber hinaus hat er mit seinen Studio-Produktionen immer wieder Standards gesetzt. Roni Size führt den Ursprung von Drum'n'Bass auf Craigs Track "Bug In A Bassbin" zurück.

Zahllose Techno-Klassiker wie "At Les" oder "The Climax" hat Craig auf der Habenseite. Daneben gilt er als virtuoser Remixer. Tori Amos durfte davon genauso profitieren wie jüngst Beanfield. Und so hat sich Carl Craig auch für "Fabric 25" nicht lumpen lassen und neben Plattenspielern und Mixer auch noch eigene Effekte, Loops und Vocals zu einem 70-minüten Opus verbunden, das mit seinen deepen Sounds und der wohig warmen Atmosphäre so gar nicht zu dem passen will, was normalerweise als Detroit firmiert.

Macht man sich jedoch von dem Vorurteil frei, das Detroit automatisch Kälte, Strings und Futurismus bedeuten muss, dann tut sich mit "Fabric 25" ein Kleinod der besonderen Art auf. Mit "Angel", der B-Seite seiner aktuellen Single "Darkness", eröffnet Craig sein von dunklen Nebeln durchzogenes House-Set. Haftet Mixes aus Detroit oft ein Hang zum Sektierertum an, so zeigt sich Craig auf "Fabric 25" ganz weltmännisch.



Tracklist Fabric 25 mixed & arranged by Carl Craig

1. Ying Yang Twins – Wait (The Whisper Song)
2. Carl Craig – Angel (Caya Dub)
3. Trickski – Sweat
4. Kerri Chandler – Bar A Thym
5. Just One – Love2Love (Phlash Edit)
6. Megablast – Jupita (Stereotyp Remix)
7. Scott Grooves – The Journey
8. Africanism – Imbalaye
9. Blaze Presents UDA Ft. Barbara Tucker – Most Precious Love (DF Future 3000 Instrumental)
10. Rayon – The Panther (Rubber Re-Edit)
11. Soundstream – 3rd Movement
12. Dark Comedy – Good God
13. DMalicious – Alive
14. Pasta Boys – Limit
15. DJ Yoav B. – Energize
16. Nick Petty & Shamus Coghlan – Crushing
17. Carl Craig – Darkness
18. Tokyo Black Star – Blade Dancer (Dixon Edit)



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sarah
Beitrag 23 Feb 2006, 20:23
Beitrag #21


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(IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif)

*freü* echt mehr kann ich da net dazusagen ....bin beigeistert (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/thumbs-up.gif) !!!!

hör mir eh gerade was an von dem guten mann......
carl craig (landcruising) - a wonderful life (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif) zwar ein bischen nachdenklich aber gut!!!!

greetz
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caTekk
Beitrag 23 Feb 2006, 20:26
Beitrag #22


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ZITAT(Chrise @ 23. Feb 2006, 20:01 )
ZITAT(mehmetacuma @ 23. Feb 2006, 16:17 )
!!!!!!!!!!MÖÖÖÖRDER act!!!!!!!!!!!!!

...aber nur der carl craig!!!


Ein Posting frei nach dem Motto (Balsam für die Seele):

Bitte ned zu viel Lob für die Nationalen sonst schnappens endgültig über.......... (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/sleeping.gif)

Ich komm an dem Abend wie immer nur für dich (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wink.gif) (aber das´t ma ja gscheit Gas gibst!) ... Carl Craig, wer ist das überhaupt?

PS: A bissl Respect für die Leute die sowas ermöglichen gehört schon, findest nicht mehmetacuma? ... oder glaubst der Carl Graig bucht sich so einfach allein? (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wink.gif)

Der Beitrag wurde von caTekk bearbeitet: 23 Feb 2006, 20:28
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Billie Jean
Beitrag 23 Feb 2006, 20:26
Beitrag #23


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ZITAT(sarah @ 23. Feb 2006, 21:23 )
hör mir eh gerade was an von dem guten mann......
carl craig (landcruising) - a wonderful life (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif) zwar ein bischen nachdenklich aber gut!!!!

greetz

wunderschöne nummer!!!

hör ich mir immer wieder gerne an! (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif)

mah, ich freu mich so... warte schon seit ner ewigkeit, dass der gute wieder mal nach wien kommt (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/music.gif)
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sarah
Beitrag 23 Feb 2006, 20:30
Beitrag #24


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@ miss dita d.k. dance

(IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif) ich glaubs dir!!!
ich glaub das ist für mich auch wieder mal ne reise nach wien währt!!!!!
freut mich das es dir auch gefällt (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif)

gleich nochmal weils so schön ist*g* (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/tounge.gif) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wink.gif)

alles liebe

Der Beitrag wurde von sarah bearbeitet: 23 Feb 2006, 20:32
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Chriskeepsdiggin...
Beitrag 23 Feb 2006, 20:38
Beitrag #25


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ZITAT(caTekk @ 23. Feb 2006, 19:26 )
Ich komm an dem Abend wie immer nur für dich (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wink.gif) (aber das´t ma ja gscheit Gas gibst!) ...


Hallo man lese meinen Zusatz in Klammern "Can`t mix - won`t mix" genau, insofern hat unser Freund Mehmet schon recht (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wink.gif)

Und ansonsten - mei voi liab - endlich mal einer der auch mich hören will (ich werd vielleicht doch noch berühmt) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/biggrin.gif)

Der Beitrag wurde von Chrise bearbeitet: 23 Feb 2006, 21:20
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Neo
Beitrag 23 Feb 2006, 21:46
Beitrag #26


schnuffi
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ZITAT(Miss Dita D.K.-dance @ 23. Feb 2006, 19:26 )
ZITAT(sarah @ 23. Feb 2006, 21:23 )
hör mir eh gerade was an von dem guten mann......
carl craig (landcruising)  - a wonderful life  (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif)   zwar ein bischen nachdenklich aber gut!!!!

greetz

wunderschöne nummer!!!

hör ich mir immer wieder gerne an! (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif)

mah, ich freu mich so... warte schon seit ner ewigkeit, dass der gute wieder mal nach wien kommt (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/music.gif)

ich schließe euch mich an mit cesara evoria - angola (carl craig´s mix) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wub.gif)


ja und party ist auch schon eingetragen
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Chriskeepsdiggin...
Beitrag 23 Feb 2006, 22:06
Beitrag #27


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ZITAT(Neo @ 23. Feb 2006, 20:46 )
Angola

Kennste Angola........

Angola?

Angola könnt isch misch todsauf`n....... (aus jetzt mich treibt heut der Schabernack) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/tounge.gif)
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Neo
Beitrag 23 Feb 2006, 22:15
Beitrag #28


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naja vom hören halt (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/tounge.gif)


na im ernst ein staat in südwest afrika aber keine ahnung was du meinst (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/confused.gif)
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Billie Jean
Beitrag 23 Feb 2006, 22:17
Beitrag #29


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ZITAT(Neo @ 23. Feb 2006, 23:15 )
na im ernst ein staat in südwest afrika aber keine ahnung was du meinst (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/confused.gif)

weiß je irgendeiner was der herr professor meint? (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/lookaround.gif)
ich weiß es z.b. nie... *g*



ähm... schabernack?



und aus!
(IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/567.gif)
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Tenaglia
Beitrag 25 Feb 2006, 12:30
Beitrag #30


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ZITAT(Chrise @ 23. Feb 2006, 21:38 )
...ich werd vielleicht doch noch berühmt...

hä ?????????
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xandi
Beitrag 6 Mar 2006, 04:57
Beitrag #31


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ZITAT(Miss Dita D.K.-dance @ 23. Feb 2006, 23:17 )
ZITAT(Neo @ 23. Feb 2006, 23:15 )
na im ernst ein staat in südwest afrika aber keine ahnung was du meinst (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/confused.gif)

weiß je irgendeiner was der herr professor meint? (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/lookaround.gif)
ich weiß es z.b. nie... *g*



ähm... schabernack?



......nein, er bemüht einen quellentext nordisch - flachdeuscher (auch bekannt unter "grenzskandinavischer...")
LUSDISCHGEID

Der Beitrag wurde von xandi bearbeitet: 6 Mar 2006, 04:59
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Dames Jean
Beitrag 6 Mar 2006, 09:24
Beitrag #32


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Hui.

PFLICHTTERMIN!!!

(IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/music.gif) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/notify.gif) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/cool.gif) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/withstupid.gif) (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/baaa.gif)


Der Beitrag wurde von about:blank bearbeitet: 6 Mar 2006, 09:25
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Chriskeepsdiggin...
Beitrag 6 Mar 2006, 12:41
Beitrag #33


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@ Xandl

Was ja für einen innerhalb des Weißwurstäquators geborenen eher selten ist......... - wobei andererseits Eltern - nordisch by nature. Somit haben wir diese Sprachbastardisierung auch geklärt......... (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/exclamation.gif)

Der Beitrag wurde von Chrise bearbeitet: 6 Mar 2006, 14:29
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g.
Beitrag 6 Mar 2006, 14:18
Beitrag #34


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xandi
Beitrag 6 Mar 2006, 20:38
Beitrag #35


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ZITAT(Chrise @ 6. Mar 2006, 13:41 )
- nordisch by nature.

WÖARD!
(IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/wink.gif)
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Thomas.Grün
Beitrag 7 Mar 2006, 14:36
Beitrag #36


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ZITAT(gitz @ 6. Mar 2006, 14:18 )

danke!!!!!!! (IMG:http://www.technoboard.at/style_emoticons/default/tounge.gif)
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Chriskeepsdiggin...
Beitrag 7 Mar 2006, 16:46
Beitrag #37


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Zur Abwechslung mal wieder Infos bez. des Künstlers!


Surround Sound: Carl Craig

Man Versus Machine

The myth of Detroit techno has been a source of fascination bordering on obsession for music renegades from Bristol to Newark since before the birth of hip hop. The sound, a low-tech industrialism distinguished by the bumping squelch of the Roland 808 drum machine, remains largely unrivaled. The technicians, beginning with the trilogy of Derrick May, Juan Atkins and Kevin Saunderson, have spawned a semi-exclusive movement of bona fide protegés, impassioned passersby and second-wave collaborators. One of the most innovative and prolific of these—and the voice that naturally emerged as the leader of the pack—is Carl Craig.

Born in 1969, a Gemini. Medium height, muscular build, moody, with an ear toward the future and a singular ability to make technology sound melodic. Craig has been making music since 1989 under a variety of pseudonyms and labels. Innerzone Orchestra. 69. BFC. Psyche. Designer Music. Paperclip People. Planet E. Although he is reputed as a kind of modernist/avant-guardist techno composer, Craig is far from limited to that category. The Innerzone sound is closer to the marsupial post-jazz of Miles Davis’ late ’60s-early ’70s period. Psyche tracks often have the shriller ring associated with the more tinny bass lines of Chicago’s acid house. In all of his music, however, there is the signature Craig watermark: a spine-straightening, big room explosiveness embroidered with intimate underlayers that speak more to the head than the gut or the pelvis.

“The foundation is electronic and the funk is the organic side,” Craig explained, during a recent telephone conversation from his home in Detroit. Despite his reputation as a homebody, Craig travels for work most weekends. Having recently returned from a gig in Belgium (he’d spent the prior weekend in Prague), he was putting in some studio time to polish off his much anticipated new album. “Even if I do opera, it’s always going to have an electronic pulse running through it. That’s where my heart is. It beats at the 808 kick. My blood flows with the sign waves.” The cry of a child in the background gave him pause. “My daughter,” he said, with a sigh of paternal contentment. “She’s nine weeks old.” When I raised the subject of his multiple aliases, Craig eased back into character. “You’re given a name and an identity at birth but it isn’t necessarily your name and your identity. It's almost like I’m a musical cat burglar. When I feel like stealing the hearts of these people musically, I’ll go there.”

The musical cat burglar keeps close to his lair. If the big room, intricately textured collage is his brushstroke, Detroit is Craig’s working palette. Landcruising, his 1995 debut full length, an album which garnered considerable praise, does much to reveal Craig’s own fascination with the Motor City. The concept came about while driving in his BMW 5 series wagon. The album plays more like a collection of short stories than a soundtrack. From surly electronica to angry syncopation to sublime, minimalistic repose, Landcruising literally travels through moods. The effect leaves you feeling like you are sitting in the passenger’s seat next to Craig, vicariously experiencing the exhilarating velocity, heated-up emotion and cooled-out asides of an artist’s sketchbook. As you are listening you consciously enjoy the pretense that life could sound like this.

“When I made the album the city was full of negativity. Certain sections were bombed out. Like Bosnia or Iraq. We didn’t have a war. We just had a recession. There were these Devil’s Night fires that happened before Halloween. For about three years, it would seem like the whole town was on fire. Some of us believe it was the building owners trying to get their insurance money. The same thing happened between the Pistons and the Pacers the other night. Certain things become trends.” The latest trend is the re-immigration of the second generation of urban flight babies. “The album is my soundtrack to driving in Detroit and what I’ve seen and experienced,” Craig continued. “The city is beautiful but it just depends on what you think beautiful is.” In other words, Craig’s version of the beautiful is the sublime of the post-burnout pretty.

The work that followed proved he was as thoughtful and pioneering as he was prolific. 1997’s More Songs About Food and Revolutionary Art is a stew of driving beats and hanging strings. Conceived over a longer time period, it picks up where Landcruising left off, adding a more socio-political critique to the sci-fi patterned wallpaper. The sound of Innerzone Orchestra, most notably the album Programmed, is spacier and more jazz-inflected, allowing for more breathing room. “I think the results are closer to the esoteric craziness of Sun Ra, but I was trying to go for Miles and Hancock,” Craig mused.

Craig’s most recent work, alongside the new album, which he is vigilantly secretive about, is a handful of remixes, including an edit of Herbie Hancock’s “Together” and a remix of progressive electronic noise act Throbbing Gristle’s “Hot on the Heels of Love.” Although he is no newcomer to the remix game (Craig has reworked tracks by Tori Amos, Maurizio, Inner City and La Funk Mob), this latest batch feels different. Listening to the unlikely partnership of Craig on Zap Mama’s “Bandy Bandy,” you hear all of his guises blending into one multi-limbed creature: electro pimp, house maven, fireside percussion head. “The concept of that track is if you take disco and you do it all the wrong way,” Craig said. “I did it in reverse where instead of the drums taking you higher, it’s the theremin.”

When pushed, he drew a comparison to the early compositional days of writer/arranger teams like the acclaimed Rodgers and Hammerstein. “Nowadays, with Missy and Timbaland, it’s more dependent on the mixers.” There is a breakdown on “Bandy Bandy” where full-bodied vocals coast over a synthesized key riff, an arrangement harking back to the original techno counterpoint between the liquid and the metallic. “[Mixing] is like the spontaneous editing process of film,” Craig said. “Take Pulp Fiction, for example. You can think this is going to be the intro but it’s actually the breakdown. It’s exciting because it’s surprising.”

Mixing, tears and driving is what gets the composer/producer/deejay high. It also speaks to the divided selves living inside Craig. “I have this duality about mixing because I feel elated but I’m still the shy young kid I’ve been all my life and I don’t know how to react to it. If it doesn’t work I’ll duck under the turntable and cover my head. I get extremely high on drums. Batucada drums.” He went quiet as if to relive some private memory and you could almost see his uneven smile on the other side of the phone line. “Both of my children – my son was born the week before 9/11 – when they cry it really touches my heart. Driving fast on the autobahn or in Italy gets me high. Driving fast in Detroit.”

Without warning, our conversation segued into the more expansive topic of London’s relationship with the Detroit sound and American music in general. There was less of the seductive broodiness and more of the enthusiastic braininess in Craig’s tone. Obviously this was a subject he had spent time analyzing. He cited the iconic work of the Beatles, the Rolling Stones and Eric Clapton as vehicles for a younger generation of American youth to discover the blues. “All these kids were suddenly listening to what had previously been called Race Records. It’s the same with techno. In Holland, France, Scandinavia, there’s more of an outlet. You have these techno sounds on hip hop records. Lil John’s stuff from the South – that’s techno influenced directly from German technology that was influenced from Detroit. It just keeps bouncing back and forth like that.”

As for his own contribution, “Bug in the Bassbin,” a track recorded by Innerzone in 1992 for the compilation Intergalactic Beats is credited with strongly influencing the minds behind the then burgeoning English drum ’n bass scene. The British label Mo Wax signed it in 1996 and the gold-fanged jungle pin-up Goldie was so inspired he decided to do his own mix of “Bug,” though that project remains shelved still. When I asked about the three sabbaticals Craig has taken to London -- three months in 1989, six months in 1990 and nearly a year in 1994 -- he reverted back to his interior, self-protective studio manner. “Of course that was all because of women,” he said, fiddling with something in the background; the implication being that was a phase but he’s back home now, in his studio, making his beats while babysitting his children.
Part of Craig’s unusual poetry that is so inimitable is tied to a place the way few artists are these days; Craig is Detroit, the hot-spot-of-cool Detroit, angry Detroit, space-aged Detroit, dreamy Detroit, and the emotions of the city pour out of his music, no matter which club in which city you hear it being played.

“I think Detroit is so remote,” he said, when I asked why he thinks the city has remained on the musical map for so long. “There’s no big label stuff going on here, no corporate pressure. It’s almost like you don’t have the distractions, the cocaine, the e, the clubs. Detroit is still a feeling city. It’s progressive. We have a history of being a little different, of looking at things differently.” He went on to pay tribute to some of the brightest local acts, namely the hip hop MCs Jay Dee and Eminem. “The Jay Dee sound is like nothing else out there. Eminem is so crazy that he could only come from Detroit.

“It’s almost like watching musical time bombs from Silos out in the Midwest and shit,” Craig said, after another of his protracted silences. “That’s why I haven’t moved because I’ve always felt like I have my own world that’s happening. I can go away but I always come back.” He comes back to his apartment in a housing complex designed by the German architect Ludwig Mies Van der Rohe, constructed in the late 1950s as a kind of off-beat, forward-thinking aberration commissioned by a local city official who died in a plane crash before the project was finished. In one way or another it seems like a natural, predestined fit for the uniquely gifted and intellectually curious hometown loyalist. “I’ve lived here all my life,” Craig sighed. “I was born in the same hospital as Felix the Housecat.”

Although we’d been talking for close to three hours, about the tragic passing of Wu Tang’s chief court jester Ol’ Dirty Bastard, the possibility of the United States splitting up into self-ruled provinces, the blurred line between Sun Ra’s mysticism and genius, it felt as if the conversation was just getting started. Reluctant to draw it to a close, I posed one final question: Where is Craig’s head at when he makes his music? “For me, it’s like being in a closed closet, sitting on the floor,” he said, his voice sounding closer suddenly, as if he was cupping the receiver tightly to his mouth. “You know that with the click of a lock you can be in the light again. But if you hold onto that claustrophobia you can get to another place… to a blanket of galaxies.”

Text by Anicee Gaddis, reprinted with permission. This story originally appeared in the March/April 2005 issue ofTRACE magazine.


CARL CRAIG - DISCOGRAPHY

ALBUMS

CARL CRAIG - Landcruising
69 – The Sound of Music
PSYCHE/BFC - Elements 1989-90
PAPERCLIP PEOPLE - The Secret Tapes of Dr. Eich
CARL CRAIG - More Songs About Food and Revolutionary Art
INNERZONE ORCHESTRA - Programmed
CARL CRAIG - Designer Music - The Remixes Vol1
DETROIT EXPERIMENT – The Detroit Experiment
CARL CRAIG – The Album Formerly Known As – LP only
CARL CRAIG – The Album Formerly Known As – Europe only CD [Rush Hour]
CARL CRAIG - Designer Music - The Remixes Vol2 - forthcoming - Japan only CD 2006
CARL CRAIG – new album title TBA - forthcoming 2006

MIX CDS

DJ KICKS
ONSUMOTHASHEEAT
THE WORKOUT
FABRIC 25

SINGLES

PSYCHE - Elements
PSYCHE - Crackdown
BFC - Galaxy
BFC - Please Stand By
CARL CRAIG - Wrap Me In Its Arms
CARL CRAIG - As Time Goes By
BFC - The Climax
CARL CRAIG - No More Words
PAPERCLIP PEOPLE - Oscillator
69 - 4 Jazz Funk Classics
PIECE - Free Your Mind
SHOP - Nitwit
INNERZONE ORCHESTRA - Bug in the Bass Bin
NAOMI DANIEL - Stars
PSYCHE/BFC - Neurotic Behaviour
URBAN CULTURE - Wonders of Wishing
NAOMI DANIEL - Feel The Fire
69 - Sound on Sound
PAPERCLIP PEOPLE - Throw
69 - Lite Music
PAPERCLIP PEOPLE - The Climax
PAPERCLIP PEOPLE - Steam
CARL CRAIG - Science Fiction
CARL CRAIG - Designer Music
PAPERCLIP PEOPLE - Floor
INNERZONE ORCHESTRA - People Make The World Go Round
CARL CRAIG - Designer Music - Problemz / The Truth
PAPERCLIP PEOPLE – 4 My Peepz
PAPERCLIP PEOPLE – Clear and Present
DESIGNER MUSIC – Good Girls
TRES DEMENTED – Tres Demented
CARL CRAIG – Just Another Day
CARL CRAIG – Darkness (Max mix) / Angel (Caya mix)
PAPERCLIP PEOPLE – 4 My Peepz unreleased version / Derrick May edit
CARL CRAIG – Sparkle

COLLABORATIONS

RHYTHIM IS RHYTHIM - Strings of Life '89
RHYTHIM IS RHYTHIM - Drama
URBAN TRIBE – Covert Action
DETROIT EXPERIMENT – The Detroit Experiment

COMPILATIONS [compiled by Craig]

INTERGALACTIC BEATS [Planet E compilation]
ELEMENTS OF AND EXPERIMENTS WITH SOUND [Planet E compilation]
GEOLOGY [Planet E compilation]
ALL ACCESS TO DETROIT’S MUSIC FESTIVALS [Detroit Festival compilation]
ABSTRACT FUNK THEORY [Influences]
KINGS OF TECHNO [joint compilation with Laurent Garnier] BBE - forthcoming 2006

MISC

69 - Puntang (edit) on The Electric Institute compilation [New Religion]



CARL CRAIG - REMIXES

R TYME - Use Me [KMS/Transfusion]
BRIAN TRANSEAU - Moment of Truth [Deep Dish]
REESE PROJECT - I Believe [Giant]
CHEZ DAMIER - Help Myself [KMS/Network]
OPEN HOUSE feat PLACID ANGELS – Aquatic [Retroactive/Buzz]
YENNEK – Serena X [Buzz]
RON TRENT – Altered States [Djax]
69 – Desire [Infonet]
SUENO LATINO - Sueno Latino [Creative/Buzz]
INNER CITY - That Man He's All Mine [Virgin]
INNER CITY - Praise [Virgin]
NEXUS 21 - Still Life [KMS]
REESE - Your Mine [KMS]
A GUY CALLED GERALD - FX [CBS]
ULTRAMARINE - Hooter [Blanco Negro/WEA]
INNER CITY - Do Ya [Six 6/Sony]
INNERCITY - Anungay [Six6/Sony]
ESSERAY - Mind Body, Soul [KMS]
MAURIZIO – Dominas [Basic Channel]
LA FUNK MOB - Ravers Suck Our Sound And Get Fucked [Mo Wax]
TORI AMOS – God [Atlantic/East West]
SYSTEM 7 - Sirenes [Butterfly/ Big Life]
DBX - Losing Control [Peacefrog]
MR. MONDAY - Future [Open/Ministry of Sound]
KENNY LARKIN – Catatonic [R&S]
YELLO - La Habanara [Polygram]
YELLO - No More Words [Polygram]
DAVE ANGEL - Airbourne [Island]
DAVE ANGEL - Takeoff [Island]
AS ONE - Asa Nisi Masa [Beechwood]
SOFT BALLET - No One Lives on Mars [JVC]
CHRIS & COSEY – Fantastique [T&B]
DAJAE - Day by Day [Cajual]
ROB D - Clubbed to Death [Mo Wax/A&M]
HOT LIZARD - The Theme [Pacific]
CHARM FARM – Superstar [Mercury]
JOHNNY L - This Time [XL]
QUADRANT – Infinition [Planet E]
DEELITE - Heart Be Still [Elektra Ent]
SPACE TIME CONTINUUM – Kairo [Reflective/Astralwerks]
INCOGNITO - Out of the Storm [Talkin' Loud/Mercury]
ETHER - Body Jazz. Body Fusion [Aqua Rhythms]
GREEN VELVET – Flash [Ministry of Sound]
UNKLE - Berry Meditation [MoWax/A&M]
DAVE ANGEL - Tokyo Stealth Fighter [Island]
DEPECHE MODE – Useless [Mute] 1997
UNITED FUTURE ORGANIZATION - Planet Plan [Mercury Music Ent].
DJ Q - We Are One [Dorado]
GUS GUS - Polyesterday [4AD]
AUTO REPEAT - Mad Cow [SSR]
FLOPPY SOUNDS – Entertainment [Wave]
RECLOOSE – Dencity [Planet E]
THE ORB – Oxbow Lakes [Island]
BLAZE - Lovely Day [Ongaku/Playhouse]
INNER CITY - Good Life [KMS/ PIAS]
JONNY BLAS – Picadillo [Ubiquity]
INNERZONE ORCHESTRA - People Make The World Go Round [Planet E]
ALEXANDER ROBOTINICK - Problems De Amore [Planet E]
RECLOOSE - Can’t Take It [Planet E]
E-DANCER – World of Deep [KMS/ PIAS]
COLDCUT –Rubiyat [Ninja Tune]
AVALANCHES – Different Feeling [Modular]
JAH WOBBLE & BILL LASWELL – Alsema Dub [Axiom]
THE SEA AND THE CAKE – Glass [Thrill Jockey]
CONGOS – Congo Man [Honest Jons]
FRANCOIS DE ROUBAIX – Le Mer Est Grande [Universal]
CESARIA EVORIA – Angola [Lusafrica]
TODD SINES - Overlap [Planet E]
ADULT – Hand To Phone [Clone]
BEANFIELD - Movement # 1 [Compost]


Carl Craig - November 2005 chart

TERRY HUNTER feat DANA DIVINE "Be Thankful" [Dopewax]
AMERIE "Love's Off The Chain - Mr K Edit" [White]
DENNIS FERRER "Son of Raw" [Ibadan]
ROKIA TRIORE "Mirama" [Unrestricted Access US]
KAHIL EL'ZABAR "He's Got The Whole World in his Hands - Henrik Schwarz remix" [Deeper Soul]
ECTOMORPH feat SAL PRINCIPATO “XXX” [Interdimensional Transmissions]
SKATEBOAD P “Can I Have It Like That”
SLOW SUPREME “African Time” [Jazid Norway]
BRENTFORD ALL STARS “Greedy G” [Studio One]


Carl Craig - August 2005 chart

Beyond "Crushing" [Mu Records]
DJ Yoav B "Energize" [Wabi Sabi] [email protected]
Howard Thomas "Experiments 1" [Sound Signature]
Peter Grummich "The Animal" [Shitkatapult]
Pasta Boys "Limit" [Shitkatapult]
Indigenous Space People "Across The Universe" [Future Vision]
Shawn Rudiman & Arne Weinberg "The Lost Arts" [Technoir Audio]
Sound Stream "3rd Movement" [Sound Stream]
Henrik Schwarz "Leave My Head Alone Brain (Mix 3)" [Sunday Music]
Tokyo Black Star "Blade Dancer" [Sonar Kollektiv]
Recloose "Dust (Jneiro Jarel remix)" [Peacefrog]
Motor "Sweat Box" [Mute]
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Chriskeepsdiggin...
Beitrag 8 May 2006, 12:20
Beitrag #38


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Thomas.Grün
Beitrag 8 May 2006, 12:22
Beitrag #39


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ZITAT(Chrise @ 8. May 2006, 12:20 )
Ein Line update (mit der Bitte um Übernahme)!

Crazy Sonic wird im Rahmen dies Abends nicht zugegen sein, als Ersatz freut es uns ankündigen zu dürfen das niemand Geringerer als

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sehr fein...wird bestimmt ein spitzen abend!!!!
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Chriskeepsdiggin...
Beitrag 18 May 2006, 16:45
Beitrag #40


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